Såhär ritar jag i Photoshop :O

Jag fick en förfrågan av en Siri att göra en bildserie om hur jag färglägger i Photoshop, och jag har inget bättre för mig ändå så här kommer en enkel igenomgång. Jag är inte så bra på att förklara, och det är bra om du har lite erfarenhet av Photoshop för jag orkar inte förklara alla småsaker i detalj ^^; Men det går ju alltid att fråga, annars kommer du nog på själv vad det är som pågår om du bara leker runt lite i PS.

I alla fall, till varje nytt steg gör jag ett nytt lager för att ha full kontroll och kunna gå tillbaka och ändra saker utan att fucka upp hela bilden.

1: Sjävla line-arten. Jag använder en Wacom i A6-storlek när jag ritar, alltså en digital ritbräda. Jag kan verkligen rekomendera Wacom, finns inget bätte enligt mig! Brukar använda typ den här penseln till linjerna:



2: skuggingen. Jag brukar börja med att skugga med grått på ett lager under linearten. Här har jag valt en ganska otydlig ljuskälla, men det är i alla fall ovanför och lite till vänster jag tänkt mig att ljuset kommer ifrån. Jag skuggar oftast med en här penseln, ganska hård och med opacitet:

Photobucket
3: Sen döljer jag skuggorna medans jag färglägger. Jag brukar markera bakgrunden med trollstavsverktyget, invertera markeringen (ctrl+shift+i) och fylla den med färg på ett nytt lager med paintbucket-verktyget. Här använde jag rosa, haha. Nu har jag alltså ett enfärgat lager med allt som ska färgläggas.

Photobucket
4: Jag gör ett nytt lager ovanför det rosa, högerklickar och väljer skapa urklippsmask. På det lagret färglägger jag utan att skugga.

Photobucket
5: Nu tar jag lagret med skuggorna och infogar det i urklippsmasken ovanför färgen. Jag ändrade lagerstilen till multiplicera här, men det är bra att prova sig fram till vad som passar bäst. Normal funkar inte alls eftersom skuggorna är grå och bara lägger sig som grå konturer eller nåt över färgen :P

 

Photobucket
6: Här har jag gjort ett nytt lager igen som jag använder för att göra highlights. Alltså jag har ett lager för skuggor och ett för ljus. Ljuset är viktigt för det får sakerna att mer ploppa ut ur bilden.
Photobucket
7: Det syns kanske inte så stor skillnad först, men jag tycker det här är viktigt. Jag gör ännu ett nytt lager och ändrar lagerstilen till färg, och sen går jag över olika ställen med olika nyanser för att göra blden lite mer levande. Till exempel paraplyet har fått en lite rosa nyans på vänster sida, jag tänkte mig att det reflekterade flamingon lite. Tekannan fick lite rosa och blå nyanser. Jag tänker liksom att alla saker lånar lite färg av varandra... haha.

Photobucket
8: Här la jag till en skugga på marken, och bakgrunden (en regnbåge och en övertoning av rosa och mintgrön)

Photobucket
9: Under lagren med färg osv la jag till en skuggram och klistrade in ett texturlager, närmare bestämt det här med lagerstil luminiscens och opacitet 45%. Färdig!

Hoppas detta var hjälpsamt på något sätt! ^w^ (klicka på bilderna för att se dem i större format)

Postat av: Siri

Tack så HEMSKT mycket! Jag har inte samma ps som dig, men jag ska nog kunna klura ut hur man gör!

2010-05-18 @ 20:12:19
Postat av: Frida - fighting crime at night

Siri: No problem, lycka till som fan! :D

2010-05-18 @ 20:58:58
URL: http://blueberrybells.blogg.se/
Postat av: Biz

Nice

2010-05-19 @ 12:17:18
URL: http://pinkbiz.blogg.se/
Postat av: elin

I treasure your teckningsskillz ¤teamamericaquotes¤.



Skitfina!

2010-05-19 @ 18:15:42
URL: http://monkeygonetopaperstreet.blogg.se/
Postat av: Linnea

Shit va duktig du är. tycker att det ser skitsnyggt ut! :D

2010-05-19 @ 19:16:16
Postat av: Frida - fighting crime at night

Linnea: tack så jättemycket! :DDDD

2010-05-19 @ 20:49:09
URL: http://blueberrybells.blogg.se/
Postat av: Carolina

Underbart, jag har letat mig galen efter en teknik som skulle passa mig rent färgläggningsmässigt och du har den pinpointad! :3 Tusen tusen tack!

2010-06-23 @ 21:24:01
Postat av: Frida - fighting crime at night

Carolina: Vad kul att höra att det var till hjälp för någon! Lycka till :D

2010-06-24 @ 20:41:17
URL: http://blueberrybells.blogg.se/
Postat av: clara

hur laddar man ner photoshooop gratiiiisss?



och haha, jag ÄR robin Hood 8D

2010-09-23 @ 12:07:26
URL: http://clowntheater.blogg.se/

Welcome to the Blablahospital.

Patient's name:
I'm mentally hysteric

Letters can be sent to:

Your home (page) address:

Describe your symptoms here:

Trackback
RSS 2.0