*RANT* jag gav mig själv en lektion i ordkunskap


Fick den här verifieringsbilden nyss vilket fick mig att skrocka lite för mig själv då jag kom att tänka på att demonstration börjar med ordet demon, vilket fick konspiratören i mig att tänka att det tycker nog makthavarna om då de ogillar demonstrationer, och alltså finner ordet passande DÅ DEMONSTRATIONER ÄR AV ONDO. Hehe. Men demokrati betyder ju folkstyre på grekiska så jag tänkte att betydelsen av demonstration kanske har något med folkrörelser att göra. Men det var egentligen bara helt sjukt enkelt och obvious när jag kollade upp det, för ordet kommer från latinets demonstrare vilket betyder "visa upp". Självklart. Visa upp sina åsikter. Äh. Idiotförklaring på mig där. Misstänker att Erika skulle funnit detta väldigt underhållande. Vi brukar dela väldigt djupa tankar om ord och deras betydelser haha.

Sen tänkte jag i alla fall att enigma låter ju som dogma (som filmen 8D), och sen kom jag på att jag egentligen inte kan definitionen av något av orden så jag kollade upp dem. Wikipedia ger enigma/aenigma/enigmatic beskrivningen "med betydelsen gåtfull, gäckande tyst". Engelska wikipedia är mer utförlig och menar att "an enigma is a type of riddle generally expressed in metaphorical or allegorical language that requires ingenuity and careful thinking for its solution", medans dogm (som det visst heter på svenska) betecknar en bindande formulering av en religiös sanning. Engelska wikipedia säger a dogma is something that should not to be disputed or doubted. Något helt puckat med andra ord. Jag säger ifrågasätt allt! Eller det mesta i alla fall. Som samhället. Och media. Och makthavarna.

Alltså enigma = tänk som fan! och dogm = tänk inte alls för fan.

Postat av: Gnarlpine

Åhåhå, kan inte låta bli att älska detta inlägg. Hittade din blogg precis, du tänker ju som mig! Satt precis och letade frenetiskt bland bloggar och tänkte "JAG SKA TAMIGFAN HITTA EN BLOGG SOM INTE HANDLAR OM SMINK, KLÄDER ELLER TONÅRSGRAVIDITET" - och så fann jag din. Jag är storartad. Du är också storartad.

2010-09-02 @ 21:32:34
URL: http://gnarlpine.wordpress.com

Welcome to the Blablahospital.

Patient's name:
I'm mentally hysteric

Letters can be sent to:

Your home (page) address:

Describe your symptoms here:

Trackback
RSS 2.0